EerlijkWinkelen brengt duurzamer winkelen in kaart
Inleiding
EerlijkWinkelen brengt winkelroutes in kaart waar zich in Nederlandse steden winkels en eetgelegenheden bevinden die fairtrade, biologische en tweedehands producten gebruiken of verkopen. Voor iedere stad is een kaart met een beloopbare route ontwikkeld. Zo maakt EerlijkWinkelen duurzaam winkelen toegankelijk. 22 steden doen al mee aan EerlijkWinkelen.
Beschrijving
Stichting EerlijkWinkelen stelt draaiboek beschikbaar
Stichting EerlijkWinkelen stelde een draaiboek voor het opstellen van een EerlijkWinkelen-route. De eerste stap is navraag bij de stichting of – als de stad nog ontbreekt in de lijst – er niet al andere vrijwilligers bezig zijn met de opzet van een route. De stichting stelde per branche ook een lijst van criteria op waaraan winkels moeten voldoen voordat ze in aanmerking komen, zoals het aantal of percentage fairtrade producten in het aanbod.
Steden die deelnemen aan EerlijkWinkelen
22 steden hebben een EerlijkWinkelen-route, waaronder Amersfoort, Breda, Deventer, Nijmegen, Tilburg en Zaanstad. Ook de grote steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht nemen deel. Per stad werkten steeds verschillende partijen, variërend van het lokale VVV en stichtingen tot burgers en winkeliers, mee aan het ontwerp van de route.
Conclusies
Consumenten kennis laten maken met eerlijk consumeren
EerlijkWinkelen wil consumenten kennis laten maken met eerlijker en milieuvriendelijker consumeren. Eerlijker op de gebieden van arbeidsomstandigheden voor arbeiders (normale lonen, arbeidsrechten, geen kinderarbeid, beperking van gezondheidsrisico’s). Milieuvriendelijkheid gaat over het (ver)kopen van tweedehands goederen en fairtrade producten, waarvoor strenge milieueisen gelden. Het uiteindelijke doel van EerlijkWinkelen is dat duurzaam de norm wordt, en EerlijkWinkelen zichzelf overbodig maakt.
Meer informatie
Via de link hiernaast kunt u de website van Stichting Eerlijk Winkelen bekijken. U vindt hier onder andere alle deelnemende steden en het draaiboek.
Datum uitgave
05/09/2012
Documenttype
Onderzoek