VNG bespreekt actuele situatie van citymarketing tijdens jaarcongres
Inleiding
De vraag ‘citymarketing: lonend of alleen een speeltje met een kreet en logo?’ stond centraal tijdens het deelcongres op het VNG Jaarcongres op 7 en 8 juni 2011. Tevreden inwoners en hry bedrijfsleven kunnen sterk bijdragen aan het succes van citymarketing. Een eerste stap richting succes bestaat uit ‘de formulering van een gedragen en duidelijke visie, één of enkele heldere (SMART) doelstellingen en een gedegen merk- en marketingstrategie’, aldus Janneke Kuysters, directeur van City Result.
Beschrijving
Citymarketing als optie in crisistijd
Veel gemeenten kampen met problemen als een moeilijke economie, krimp of een slecht imago. Het (her)invoeren van citymarketing biedt een reële optie om deze situatie te verbeteren. Uit een enquête in 2010 onder respondenten die werkzaam zijn op het gebied van citymarketing bleken de volgende 4 elementen het vaakst terug te komen in het beoogd imago:
● historie;
● cultuur;
● evenementen;
● toerisme.
Naast deze top-4 is er een subtop met sport, water en winkelen.
Citymarketing via ‘free publicity’ houdt kosten beperkt
‘Free publicity’ is een goedkopere en effectievere manier van citymarketing dan bijvoorbeeld een campagne. Voorbeelden van ‘free publicity’ zijn:
● uitnodigen van journalisten;
● meedoen aan prijsvragen;
● opzetten van originele acties;
● opstellen van persberichten en factsheets.
Een relatief nieuwe manier van ‘free publicity’ is het gebruik van sociale media als citymarketinginstrument. Bijna 90 procent van gemeenten en VVV’s zegt wel eens gebruik te hebben gemaakt van sociale media. De verwachting is dat dit gebruik, gezien de mogelijkheden en relatief lage kosten, de komende jaren snel zal toenemen.
Conclusies
Tevreden inwoners zijn de beste ambassadeurs van een stad
Tevreden en betrokken burgers en ondernemers zijn geneigd om het imago en merk van hun stad of gemeente actief uit te dragen. Op die manier vervullen zij een ambassadeursfunctie. Citymarketing is een activiteit waar andere partijen en doelgroepen bij betrokken moeten worden. Voorbeelden van partijen zijn burgers, bedrijfsleven, het college van B en W, en de gemeenteraad.
Bron:
VNG
Datum uitgave
24/06/2011
Documenttype
Onderzoek