Deventer viert fietsen
Campagne bij groot deel van het Digipanel bekend, effecten gering
Deventer viert fietsen is een initiatief van de gemeente Deventer. De gemeente werkt aan verschillende projecten om de doorstroming op de weg te verbeteren en de spitsdrukte te verminderen. De campagne ‘Deventer viert fietsen’ is gestart in januari 2017. De gemeente stimuleert inwoners om vaker de fiets te pakken.
Op 1 november 2018 waren 2.177 inwoners van Deventer lid van het Digipanel. Tussen 2 en 18 november konden zij via een korte vragenlijst laten weten of en hoe ze bekend zijn met de campagne ‘Deventer viert fietsen’. De vragenlijst werd door 1.187 panelleden ingevuld (55%).
De campagne ‘Deventer viert fietsen’ is bij 43 procent van de leden van het Deventer Digipanel bekend. Zij kennen de campagne vooral van de publiciteit rond de bruine fietsenrekken in de Binnenstad (55%). Een kwart van de panelleden kent de campagne van de vernieuwde fietspaden, 9 procent van het fietsfeest en 28 procent kent de campagne (ook) ergens anders van.
De panelleden kennen ‘Deventer viert fietsen’ het meest van de fietsenrekken in de Binnenstad. Hoe vaak hebben de panelleden de fietsenrekken gezien? Ruim een derde van het panel ziet de rekken wekelijks, 21 procent dagelijks en 8 procent maandelijks. Bijna 20 procent heeft ze vrijwel niet gezien, eenzelfde aantal helemaal niet.
De campagne ‘Deventer viert fietsen’ heeft nauwelijks effect gehad op het fietsgedrag van de leden van het Digipanel: 97 procent is niet meer of minder gaan fietsen, 2 procent is meer gaan fietsen, 1 procent minder.
Wat gebeurt er met de resultaten?
De uitkomsten van de peiling worden betrokken bij de evaluatie van de campagne ‘Deventer viert fietsen’.
Bijlage | Grootte | |
---|---|---|
Resultaten Deventer viert fietsen | 270,5 KB |